Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Death metal vo svojej klasickej, štvrťstoročie starej podobe nikdy existovať neprestal, ale zvlášť v posledných niekoľkých rokoch zástupy kapiel, oživujúcich duchov legendárnych čias a skladajúcich pocty dávnym kultom naberajú na hustote. Stará Florida, staré Švédsko, stará Európa, to všetko sa v novej podobe hlási opäť, neraz veľmi dobre zvládnuté ľuďmi, ktorí zlatý vek zažili leda tak ako batoľatá. Nostalgici jasajú, stará škola oslovuje aj mladé generácie, hudobnícke i poslucháčske (podobne teraz ide thrash) a tento vietor chytajú do plachiet tak zavedené (Relapse), ako aj vyslovene špecializované (F.D.A. Rekotz) vydavateľstvá.
Bojovníkom za „ten pravý orechový“ death, black a podobný metal u severných susedov nad hlavami veje koruhva s emblémom Godz Of War Prod. a už pod ňou bojujú aj toruńskí ETERITUS. Nejde o nejakých teenagerov, ostrohy začali získavať už v 90. rokoch, vtedy prevažne u kadejakých pohansko-slovanských black a pagan zoskupení(NORTH a NEASIT si pamätám z dosť starých poľských fanzinov a neboli to len vyslovene lokálne záležitosti), v ETERITUS sa ale zhodli na tom, že stará láska nehrdzavie a venujú sa tu kovu smrti. Nesúdim ich predošlé hudobné aktivity, ak som ich počul, tak som už na ne aj zabudol, ale ETERITUS baví.
V prípade „Following The Ancient Path“ máme dočinenia s materiálom, ktorý keby vyšiel pred štvrťstoročím vo Švédsku, bol by dnes kultom na úrovni „Clandestine“, „Indecent And Obscene“ alebo „You’ll Never See“, a ETERITUS by patrili medzi posvätné rodinné klenoty tamojšej deathmetalovej scény. Poliakom inšpirácia touto érou a týmto teritóriom lezie z každej sekundy nahrávky, z každého riffu, z každého tónu. Ak chcete počuť deväť skladieb výborne urobeného, chytľavého, dobre skomponovaného a kryštalicky čistého švédskeho death metalu vzor 1990 – 1994, ETERITUS je voľba, ktorá nemá ako sklamať, je tam úplne všetko.
„Following...“ je skvelý album, ak ho vnímate ako stroj času, cestu do minulosti, zvuk, atmosféra a ponuré texty sú úplne autentické. V takom prípade nebudete ako negatívum vnímať to, že ETERITUS hrajú v prvom rade ako ENTOMBED v najlepších časoch, že v tomto základe sa často blysnú harmónie odkazujúce na DISMEMBER a na mnohých miestach to hrnie ako GRAVE v časoch, kedy mohli byť považovaní aj za najsurovejšiu DM kosu zo Švédska. Mám pocit, že ETERITUS nejde o nič iné, ako o hranie presne tejto hudby, robia to na úrovni a nemám strach o to, že by si nenašli fanúšikov. V podstate podobný prípad ako českí BRUTALLY DECEASED. Ten, kto má švédsku školu úplne najvyššie, by s hodnotením možno nešiel pod deviatku, ja trochu ušetrím, je to síce v zásade výborné a bezchybné, ale už počuté.
Gulity pleasure pokračuje, děcka už jsou skoro dospělá a furt je to fackování baví. Musí, mají to ve smlouvě. Na plac se vrací Silver, zvraty jsou čím dál (tragi)komičtější, ale tvůrci to napětí stále dokážou šponovat. Jak dlouho ještě, proboha?!
Němci nezapřou inspirace od NILE, již název v podobě egyptského boha chaosu k tomu ostatně odkazuje. A tak nám servírují vydatnou porci technicky pojatého a orientálním folklórem kořeněného death metalu. Je to poctivě uklohněné, takže docela lahůdka.
Neuvěřitelných 26 let od minulé desky a přesto jako by THE JESUS LIZARD vůbec nezestárli. Suverénní návrat ve znamení typických hutných noiserockových struktur a stále je to správně surový underground, byť si skupina samozřejmě nese svůj status kultu.
Prvotina řecké gothic metalové kapely. Moderně znějící nahrávka, která nezapře svou inspiraci v hudbě z přelomu tisíciletí. Stylově jsou blízcí o generaci starším PENUMBRA a podobně jako zmínění Francouzi se nenechávají svazovat žánrovými mantinely.
Je divné použit u tak dřevního stylu jako doom metal přídavné jméno futuristický, ale přesně tohle STRATALITH je. Originální projekt z New Yorku balancuje někde mezi progresivní náladovkou, doomem, industriálem a možná i djentem.
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.